Nieuwsbericht - 30 september 2013 Kort verslag Hongarije Roemenie-reis 2013

Na een wat moeilijke start, de accu bleek door lekstroom vrijwel leeg, vertrokken we toch om kwart voor zeven op donderdag 12 september. Die eerste dag verliep verder voorspoedig zodat we in de avond de auto met caravan parkeerde op een truckers parkeerplaats bij Wels in Oostenrijk om te overnachten.

De volgende morgen vertrokken we al vroeg naar Erd, bij Budapest. Hier was onze eerste losplaats. Bij de Baptistenkerk van Erd werden we opgewacht door Istvan Horvath. van OM Hongarije, die we voorzagen van kinderwagens, kleding, beddengoed en poppen voor het vluchtelingenwerk van OM. Die middag hebben we onze reis vervolgd naar de camping van Dorkas in Debrecen om daar te overnachten.

De volgende morgen, zaterdag 14 september, op weg naar Bia Mare. Onderweg eerst nog een bezoek aan Areke Wigmans, een Nederlandse vrouw die werkt met Roma kinderen in Valea lui Mihai. Een plek die we graag bezoeken, en iedere keer weer een bemoediging oplevert, als zij haar belevenissen met de Heer met ons deelt. Ook hier hebben we gebreide kleding en poppen achtergelaten.

Lossen In Erd (Hongarije)

In de middag bereikten we Bia Mare waar we werden verwelkomd door de fam. Virag (Gyoergyi en Gabor). Die middag de caravan gestald bij de kerk van Jancsy Tarta. Een pinkstergemeente van Roma’s in Bia Mare. De overgebleven goederen werden vanuit de caravan overgeladen in de auto. De caravan werd voor het vervolg van de reis niet meer gebruikt als slaapplaats; zo voorkwamen we dat we de caravan over de Karpaten moesten slepen. Na de overnachting in het opvanghuis van Provita en een overladen ontbijt bij de fam. Virag bezochten we die zondag twee Baptistenkerken. In de morgen een Roemeense Baptistengemeente, en in de middag een Hongaarse, de gemeente van de fam. Virag.

Maandag 16 september een bezoek gebracht aan het werk van Jancsy Tarta bij zijn kerk. Hier waren de kinderen bij elkaar voor een maaltijd en zingen, begeleid door de zoon van Jancsy. Gyoergyi was in eerste instantie onze tolk, maar later bleek de dochter van Jancsy die taak ook goed uit te kunnen voeren.Er zijn ongeveer 300 Roma’s in de gemeenschap vlak bij de kerk, hiervan maken 220 mensen deel uit van de kerk. Zo’n 35-40 kinderen maken gebruik van de opvang, die door de kerk verzorgd wordt. Zij krijgen daar ook eten en maken gebruik van de sanitaire voorzieningen. We hebben het project voor een goede wasgelegenheid door gesproken, en geïnventariseerd wat er voor verdere behoeften zijn. Ook hier hebben we kleding en poppen achter gelaten. Het werk wordt vooral gesteund door een Duitse gemeente uit Ravensburg.

Dinsdag 17 september vroeg op weg naar Suceava. Onderweg een bezoek gebracht aan een Nederlandse camping “de vuurplaats”. Kennis gemaakt met de eigenaar die ook hulp verleent aan organisaties in de buurt. Ook hier wat poppen achter gelaten. Die middag laat aangekomen in Ipotesti bij Suceava, in het huis van Tatjana Candreanu, de weduwe van Nelu. Andrei Candreanu, de zoon, was niet aanwezig, hij had een concert in Bacau. Die avond besproken hoe de stichting Casa Rora verder aangevuld moet worden met nieuwe bestuursleden na het wegvallen van Nelu. Ook hierbij hebben we ervaren dat God voorziet in oplossingen. De broodbakmachine die we voor Tatjana hadden mee gebracht kwam voor haar letterlijk als een geschenk uit de hemel, en produceerde in de korte tijd dat we bij haar waren 4 broden. Op woensdag 18 september maakten we eerst kennis met Liviu Candreanu, de jongere broer van Nelu, die voorganger is van een Baptistengemeente in Patrauti.

Op weg naar Calafindesti, voor een bezoek aan de kleuterschool, stopten we even bij de kerk van Liviu. In de kleuterschool zagen we dat al veel dingen uit het laatste transport hun bestemming hadden gekregen, maar ook veel nog niet. Hierover afspraken gemaakt, evenals de goederen bestemd voor Marius Motora en Costel Ciocoi die nog in de opslag lagen. Ook op de kleuterschool een aantal poppen afgegeven.Na een heerlijke lunch bij broeder Orobet weer vertrokken naar Ipotesti voor een bijeenkomst met Marius Motora en Costel Ciocoi. Met de goederen die we meegebracht hadden, waaronder beddengoed, fietsen en de laatste poppen in de auto’s vertrokken ze naar huis.

Donderdag 19 september werden we opgehaald door Marius Motora voor een bezoek aan Botosani waar hij woont. Veel interessante plaatsen gezien, waaronder de Baptistenkerk uit de begintijd van de hulp aan Roemenie waar Bert nog met gemengde gevoelens aan terug denkt. De lunch en het diner werd verzorgd door de vrouw van Marius en smaakte ons uitstekend. Laat in de avond bracht Marius on terug naar Ipotesti voor onze laatste nacht aldaar.

Vrijdag 20 september vertrokken we vroeg, na een stevig ontbijt op weg naar Bia Mare. In Bai Mare was een Hongaars festival, op het marktplein. Gabor Virag bemande er een boekenstand van de Baptistengemeente.

Zaterdag 21 september, na de overnachting in het opvanghuis van Provita, haalden we de Caravan op bij de kerk van Jancsy Tarta. Voor we vertrokken nuttigden we het ontbijt bij Gyorgyi en Gabor Virag en namen afscheid.

Lossen In Erd (Hongarije)

Op weg naar huis moesten we eerst nog achtergebleven onderdelen van een kinderwagen afgeven in Erd. Omdat de communicatie met sms niet goed werkte, was er niemand bij de kerk. De onderdelen bij de kerk aan het hek gehangen. Istvan kreeg het bericht pas kreeg toen wij Hongarije al verlaten hadden. Omdat ons vignet voor Oostenrijk alleen nog geldig was voor zaterdag moesten we de grens met Duitsland voor middernacht passeren. Op parkeerplaats Bayerische Wald; in de buurt van Hunderdorf aan de A3 hebben we overnacht in de auto en caravan zoals we gewend waren. Zondag 22 september vervolgden we de reis naar Dordrecht waar we laat in de middag aankwamen. Dankbaar voor de reis die we mochten maken, en de bescherming die we hebben ervaren.

De deelnemers: Bert Spaans, Hugo Hoenders en Dik Snel.

Bekijk voor een fotoverslag van deze reis het fotoalbum - Hongarije Roemenie-reis 2013.

Naar boven

© Copyright 2006 - 2024   Stichting Hulp Oost-Europa  |   Alle rechten voorbehouden  |   Disclaimer  |  Privacyverklaring  |